Debate

Oratorie și gândire critică

 Gândirea critică, argumentarea, inovația, creativitatea și implicarea socială sunt elementele care alături de pasiune, o multitudine de tehnici și noțiuni teoretice de logică și retorică exersate te vor ajuta să te exprimi liber, coerent într-un mod persuasiv și eficace la evenimente, la dezbaterile privind exprimarea unei opțiuni argumentate sau atunci când vei face prezentări.

La ce ne foloseşte gândirea critică? Avem nevoie de ea dacă dorim să aflăm adevărul despre lume şi despre noi înşine sau dacă vrem să găsim soluţii corecte şi să luăm decizii bune. A gândi critic presupune a lua idei, a le examina implicaţiile, a le expune unui scepticism constructiv, a le pune în balanţă cu alte puncte de vedere opuse, a construi sisteme de argumente care să le sprijine şi să le dea consistenţă şi a lua o poziţie pe baza acestor structuri. Gândirea critică este un proces complex de integrare creativă a ideilor şi resurselor, de reconceptualizare şi reîncadrare a conceptelor şi informaţiilor. Pentru gânditorii critici, înţelegerea informaţiei este mai degrabă începutul, decât sfârşitul învăţării.

Spre deosebire de gândirea critică, gândirea naturală nu ne ajută să aflăm adevărul sau să luăm decizii bune, dar ne satisface unele nevoi psihice: gândirea deziderativă (wishful thinking), care ne conduce la concluziile dorite, ne ajută să ne dăm dreptate şi ne salvează, astfel, respectul de sine; gândirea inautentică, maestră în combinarea unor idei primite de-a gata (des idees recues), ne ajută să asociem ideile altora, ne face să credem că gândim şi, astfel, ne oferă siguranţă emoţională.

Opţiunea între gândire critică şi gândire naturală aparţine fiecăruia dintre noi. Contează tipul de activitate, locul de muncă şi sarcinile de serviciu, dar şi ceea ce ne dorim de la viaţă, standardele pe care le avem pentru noi înşine. Dorinţa de a gândi corect, de a cunoaşte adevărul şi de a lua deciziile cele mai bune poate avea legătură şi cu idealul de viaţă, cu nevoia de dezvoltare personală, cu maniera în care proiectăm o variantă mai bună a noastră.

În activitatea noastră vom ține cont de un element extrem de important – acela că gândirea şi învăţarea critică sunt posibile atunci când nu există mentalitatea „unicului răspuns corect“, fapt pentru care apreciem diversitatea de idei şi experienţe și încurajăm tinerii să-și găsească propriile răspunspuri la întrebări dintre cele mai diverse.